Wat vindt, in Hazerswoude-Rijndijk, de Webmaster ervan (2023)

15 Maart verkiezing voor de waterschapsbesturen.

Lang geleden, in 2015, belichtte ik in onze Groene Hart Koerier al eens het enorme belang van de waterveiligheid door duinen, zeeweringen, rivierdijken en kades, de taak bij uitstek van elk  Hoogheemraadschap. Hoe er, zeker in Rijnland bij een overstromingsramp geen ontsnappen is naar hoger gelegen land: geen doorkomen aan vanwege de dan al vroeg ondergelopen tunnels in de autowegen N14 vanuit Leidschendam, de Gouwe Aquaducten in de N11 en A12, of de A4 onder de Oude Rijn en verderop weer onder de Ringvaart.

Intussen zijn we ook dit voorjaar gewaarschuwd: een wolkbreuk is nog geen dijkbreuk, maar de ongekende hoosbuien zoals in Zuid-Limburg zijn ook dichtbij in Boskoop al eens geweest. En niets wijst er op dat deze vormen van extreem weer minder uitzonderlijk gaan worden.

Als ander voorbeeld, we hebben (KNMI) net één van de warmste, zonnigste en droogste zomers achter de rug. Desondanks is er geen tekort aan zoet water ontstaan, omdat het Hoogheemraadschap Rijnland tijdig afspraken maakte met het waterschap De Stichtse Rijnlanden over de verdeling en doorgeleiding van zoet water.

Die aanpak zal voor de toekomst moeten worden bestendigd en uitgebreid.

Al in 2014 wees het rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) op de goede technisch-organisatorische staat van onze waterveiligheid, maar óók op de geringe bewustwording van waterdreiging bij onze bevolking.

Daarom nog maar eens herhaald: ook al vlucht U bij overstroming naar de bovenverdieping, al gauw valt de stroom uit door water in de meterkast of al eerder door de aardlekschakelaars. Het licht valt uit, de verwarming, het internet, TV en koelkast; voor telefoon werken –als het meezit- alleen nog de mobieltjes, maar geen opladers.

Het waterbeheerssysteem van ons aller waterschap is dus ons aller risicoverzekering, want de gewone verzekeringen voor opstal, inboedel en auto’s keren niet uit bij zulke omstandigheden van “molest”. Maar het voorkómen van die overstromingsschade is nu juist de taak van Uw waterschap! Voor jaarlijks zo’n 300 à 400 euro, afhankelijk van Uw woningwaarde WOZ. En dat is dan nog inclusief de rioolwaterzuivering, de derde kerntaak van de waterschappen.

Vergelijk dat eens met Uw brand- en andere risicoverzekeringen, plus dan ook nog de rioolbelasting van de gemeente: al gauw het dubbele bedrag.

En juist de laatste jaren zijn, na de grote investeringen en overeenkomstig de begroting van het algemeen bestuur, de waterschapslasten van Rijnland nauwelijks gestegen: voor 2022 een plus van 1,9 %, dus maar een fractie van de inflatie.

Van belang voor de komende jaren zijn dan zeker nog een paar nieuwere onderwerpen in het verkiezingsprogramma van de VVD. De eerste pagina noemt al onder Doorgaan op de ingeslagen weg: er is de afgelopen vier jaar weer meebestuurd in Rijnland en met de VVD in het dagelijks bestuur zijn vele thema’s voortvarend aangepakt. Het onderhoud van dijken, keringen en gemalen is structureel aangepakt en in de keten van de waterzuivering zijn grote stappen gezet op onderhoud en vernieuwing. Waterbergingen zijn gebouwd of in aanbouw en er is geïnvesteerd in innovatieve projecten zoals de Limes Bubble Barrier in de Rijn bij Katwijk.

Bij al deze zorg voor waterveiligheid, aanvoer voldoende water, reiniging afvalwater blijven ook de oppervlaktewateren, onze kanalen, rivieren en grote meren schoon, van hoge kwaliteit, aantrekkelijk voor natuurbeleving, vis- en watersport en recreatie, de blauwgroene vlag kan uit!

En wat de agrarische belangen betreft, is naast de zorg en toewijding zoals vastgelegd in de verkiezingsprogramma’s van de 25 gekozenen uit politieke partijen, het bestaande aantal “geborgde bestuurszetels voor de categorieën natuur en ongebouwd” onveranderd op 7 gebleven. Daarin geborgd zit dus de agrarische vertegenwoordiging, waarvan ook één lid is van het zeskoppig Dagelijks Bestuur, het college van Dijkgraaf en Hoogheemraden. Zou er dan toegevoegde waarde zijn van een beweging van blauw-wit-rode vlaggenzwaaiers?

Als Uw belangstelling is gewekt, vindt U dit alles, de kandidaten, het verkiezingsprogramma en nog veel meer op de website rijnland.vvd.nl en bekijk ook eens de algemene website www.rijnland.net.

Dan is het maar een korte stap om 15 maart te stemmen op Lijst 1 VVD Hoogheemraadschap van Rijnland. En dan zijn er nog een paar Alphense kiesgerechtigden die aan de Oostrand wonen in het gebied van De Stichtse Rijnlanden waar Uw stem vanouds ook mee telt.

Hans Furnée, Hazerswoude-Rijndijk (webmaster)