Programma 2023 Deel 1

Inhoudsopgave Jouw waterschap: Rijnland Jouw waterschap werkt aan… …droge voeten …ruimte voor water …voldoend water en water voor later …betaalbaar en dienstbaar water

In Rijnland maakt de VVD zich sterk voor:

Meer samenwerking.

* Met de huidige uitdagingen op het gebied van woningbouw, natuurbehoud en stikstof ontstaan er tegenstrijdige belangen tussen partijen.

* Voldoende water en innovatief waterbeheer zijn cruciaal bij het ontwikkelen van bijvoorbeeld nieuwe woonlocaties. Veiligheid, droge voeten en voldoende schoon water zijn de verantwoordelijkheid van het Waterschap.

* De VVD wil dat de Waterschappen vanaf het begin actief worden betrokken bij gebiedsontwikkeling om, met hun expertise van waterbeheer, de waterveiligheid te kunnen garanderen.

Een doelmatige organisatie.

* Om de taken op een goede en efficiënte manier uit te kunnen voeren heeft Rijnland een robuuste en doelmatige organisatie nodig. De huidige krapte op de arbeidsmarkt, de stijgende kosten en tekorten bij bouwers zorgen ervoor dat niet alle projecten optimaal kunnen worden uitgevoerd.

*  De VVD wil een Rijnland dat er alles aan doet om talent aan te trekken en te behouden.

Verantwoord beleid.

* De klimaatverandering dwingt ons om meer maatregelen te nemen. Dit gaat logischerwijs gepaard met een stijging van de kosten voor het Waterschap. Om de taken van het waterschap goed uit te kunnen voeren, zijn voldoende financiële middelen nodig. Naast een kritische blik op uitgaven, accepteert de VVD een redelijke stijging van de lasten voor de burger, en vraagt voor grote projecten, waar nodig, een aanvullende bijdrage van Rijk, Provincie en gemeente(n).

Ruimte voor innovatie.

*  Het Waterschap heeft veel kennis en expertise in huis opgebied   van waterbeheer. Om de klimaatverandering aan te kunnen is verdere innovatie noodzakelijk.

* De VVD wil meer ruimte voor samenwerking met het bedrijfsleven en de wetenschap om tot slimme en betaalbare oplossingen te komen. We varen daarin een eigen koers: beter iets meer tijd nemen voor de beste oplossing dan de waan van de dag volgen.

Doorgaan op de ingeslagen weg.

* De VVD heeft de afgelopen vier jaar meebestuurd in Rijnland en met de VVD in het dagelijks bestuur zijn vele thema’s voortvarend aangepakt. Het onderhoud van dijken, keringen en gemalen is structureel aangepakt en in de keten van de waterzuivering zijn grote stappen gezet op onderhoud en vernieuwing. Er zijn waterbergingen gebouwd of in aanbouw en er is geïnvesteerd in innovatieve projecten zoals de Limes Bubble Barrier in de Rijn bij Katwijk.

* De VVD wil de komende jaren weer meebesturen. De kerntaken moeten op orde zijn en we vervolgen de weg voor een beter en doelmatiger Waterschap.