Het waterschap floreert, na jaren van diepe dalen

Verkiezingen Tien jaar geleden dreigde afschaffing van de waterschappen, maar met de klimaatverandering zijn ze weer belangrijk geworden. „De waterschappen zijn sterker dan ooit.” NRC_Handelsblad - 24 februari 2019 - Arjen Schreuder

link naar dit artikel

Commentaar dd 25 februari van Webmaster aan NRC

Uitstekend Overzichtsartikel en inzicht gevend Kader!

Behoudens kritiek op Theo van Dersjants stelling

" Maar in de praktijk hebben de gekozen leden van het algemeen bestuur weinig te vertellen. Ik zeg: nihil. Als je hun vraagt wanneer ze ooit een voorstel van het dagelijks bestuur hebben weggestemd, dan moeten de meeste bestuursleden twintig jaar terug gaan in de tijd.”

Daartegen zijn twee dingen in te brengen:

1. waterschapsbestuur is niet dualistisch, de hoogheemraden worden gekozen door en UIT de leden van het algemeen bestuur; hoogheem-raden blijven lid van het algemeen bestuur; er ligt een college akkoord aan ten grondslag; het dagelijks bestuur (dijkgraaf en hoogheemraden) is daaraan gebonden met verantwoordelijkheid voor het voorbereiden en uitvoeren van beleid; geen wegstemmen wel bijsturen door alg.bestuur.

2. Met zijn retorische vraag terugblikkend naar twintig jaar terug vergeet Dersjant dat het algemeen bestuur pas sinds tien jaar (grotendeels) uit politieke partijen en groeperingen wordt verkozen.